Podsumowanie 2013 roku

Koniec roku to czas wszelkiego rodzaju podsumowań. Mijający rok był dla naszej szkoły bardzo korzystny. Dokonaliśmy remontu wielu pomieszczeń i sal lekcyjnych: wymieniliśmy wykładzinę w sali dla przedszkolaków, ułożyliśmy płytki na korytarzu szkolnym, pomalowaliśmy sale lekcyjne i szatnie szkolne. Zmieniliśmy lokalizację sekretariatu, który jest teraz oddzielnym pomieszczeniem. Mamy nowe ogrodzeniewjazd na teren szkoły i parking dla nauczycieli. Zakupiliśmy, bądź pozyskaliśmy nowe pomoce dydaktyczne, w tym 2 komputery firmy Dell, gry planszowe, plakaty edukacyjne. Wprowadziliśmy zmiany organizacyjne i programowe po to, by nasi uczniowie mogli się uczyć bardziej efektywnie. W bieżącym 2013 roku osiągnęliśmy sukcesy edukacyjne oraz sportowe: uzyskaliśmy siódmy- wysoki stanin na sprawdzianie szóstoklasisty, Natalia brała udział w Grand Prix Polski Młodzików itd... Byliśmy na wycieczkach: zielona szkoła- Mrzeżyno 2013, Kraków, Chałupki, Warszawa oraz CNK, Geopark-Kielce, Miechów... Uczestniczyliśmy w imprezach i konkursach. Współpracowaliśmy z: Policją, (w naszej szkole gościli funkcjonariusze pani Maria oraz pan Hubert), GOK Piekoszów, Gminną Biblioteką Publiczną, MB Recycling, piekarnią państwa Kosińskich... Nasi nauczyciele i pracownicy ciągle się doskonalą. Podnoszą swoje kwalifikacje uczestnicząc w różnego typu formach doskonalenia zawodowego. W szkole funkcjonują koła zainteresowań. Organizowane są też zajęcia pozalekcyjne. Tworzymy uczniom możliwość poszerzenia własnych zainteresowań. Jesteśmy potęgą sportową z zakresu ping-ponga w skali gminy i województwa. Nasi uczniowie uczestniczą w imprezach sportowych o zasięgu ogólnokrajowym. 
Możemy być dumni z naszych uczniów, rodziców i nauczycieli. I choć nie jesteśmy w pełni zadowoleni z podejmowanych do tej pory działań, a przede wszystkim efektów. Mamy wiele ambitnych zamierzeń na nowy rok. 
Drodzy Rodzice! Dobrze wiemy, że każdemu z Państwa zależy na tym, by jego dziecko było dobrze przygotowane do dalszego kształcenia oraz do dorosłego życia. Dlatego prosimy o współpracę z nauczycielami i dyrekcją, jesteśmy zawsze do Waszej dyspozycji. 
Z okazji zbliżającego się Nowego Roku życzymy by ten nadchodzący 2014 rok przyniósł wiele sukcesów zarówno Wam, drodzy Rodzice oraz Wam, nasi mili uczniowie. By przyniósł wiele sukcesów naszej szkole, którą wszyscy tworzymy i udoskonalamy.

Bombki w kościele

Zgodnie z zapowiedzią, bombki wykonane w szkole przez uczniów ozdobiły stojące w kościele choinki. Przystroiliśmy świątynię kolorowymi papierowymi bryłami i z dumą możemy mówić o wykorzystaniu naszych umiejętności matematycznych w życiu codziennym. Tworząc bombki - dwunastościany foremne, mówiliśmy o bryłach: ich krawędziach, ścianach, wierzchołkach. W klasie szóstej przypomnieliśmy też podstawowe wzory dla prostopadłościanu. Nasi uczniowie starają się zapamiętywać wzory poprzez rozumowanie (zobacz filmy) oraz poprzez mnemotechniki. Nasze kolorowe modele brył cieszą oko wszystkich wiernych Parafii Szczukowice.

Jak powstaje szron i szadź?

Jeśliprzy temperaturze poniżej 0°C nasycone parą wodną powietrze styka się z zimnymi przedmiotami, to wówczas para wodna przechodzi bezpośrednio ze stanu gazowego w stan stały i z pary wodnej tworzą się drobne igiełki lodu. Taki proces to resublimacja. Kryształki mogą "rosnąć" łącząc się, gdy para wodna ciągle przeistacza się w kryształki lodu. Szron czasami tworzy delikatne pierzaste kształty na drzewach, krzewach, płotach... Szadź jest często mylona ze szronem. Różnica polega na tym, że szron składa się z igiełek lodu, które mogą być rozgałęzione, ale nie tworzą zwartej bryły. Szadź zawiera kryształki lodu pozlepiane (igiełek nie ma lub jest ich niewiele)

Skąd się biorą pory roku?

Mamy pory roku dlatego, że oś własnego obrotu Ziemi jest ustawiona ukośnie w stosunku do toru, po jakim Ziemia porusza się wokół Słońca. Skutkiem tego jest zmiana wysokości Słońca nad horyzontem. W cyklu rocznym zmienia się  kąt padania światła słonecznego na powierzchnię Ziemi. To z kolei wpływa na ilość ciepła dostarczanego przez Słońce. Gdyby uwzględnić tylko ciepło słoneczne, to okazałoby się, że na równiku, temperatura zaczęłaby rosnąć, a w strefach podbiegunowych stale opadać. Gdyż na równiku każdy metr kwadratowy otrzymuje dwa i pół razy więcej ciepła niż w strefie podbiegunowej. Tak się jednak nie dzieje, ponieważ atmosfera i ciepłe prądy w oceanach przenoszą ogromne ilości ciepła w inne rejony. Dociera ono do naszej strefy geograficznej głównie poprzez ruch wielkich mas powietrza. Padający zimą śnieg przynosi nam ciepło z równika.