Dzieci z oddziału przedszkolnego w listopadzie …

W listopadzie … Dzieci z oddziału przedszkolnego 5 – latków: -Zwracały uwagę na architekturę w okolicy przedszkola, dostrzegały różnice i podobieństwa w wyglądzie domów, wyrażały spostrzeżenia za pomocą wypowiedzi i rysunku. - Dowiedziały się, z jakich materiałów ludzie budują domy, omawiały elementy składowe budynku, elementy wyposażenia poszczególnych pomieszczeń w mieszkaniu, zwracały uwagę na różnorodność zabudowy: wiejskiej i miejskiej.
-Kształtowały pojęcia matematyczne: rozwijały sprawności rachunkowe – przeliczały elementy zbiorów, porównywały ich liczebność, posługiwały się liczebnikami: głównymi i porządkowymi w zakresie 6 i więcej oraz stosowały pojęcia: tyle samo, mniej, więcej, najmniej; utrwalały położenie przedmiotów w przestrzeni stosowały słowa: nad, na, pod, między. - Rozpoznawały i nazywały figury – kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło. Nazywały, rozpoznawały i odwzorowywały układy figur geometrycznych. Układały z nich domy, projektowały dachy. -Rozwijały umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi, np. na temat ilustracji. -Rozwijały sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową, ćwiczyły drobne mięśnie dłoni oraz koordynację wzrokowo-ruchową, np. kolorowały rysunek zgodnie z kodem, rysowały zbiory z taką samą liczbą elementów, dorysowywały brakujące elementy. - Często wspólnie konstruowały budowle przestrzenne z różnego rodzaju klocków. - Poznały nową piosenkę, śpiewały i bawiły się przy niej. Aktywnie słuchały muzyki klasycznej. - Rozwijały zainteresowania książkami. Przeglądały katalogi z domami i czasopisma przyrodnicze. - Dowiedziały się, z jakich materiałów budują domy ludzie, a z jakich – zwierzęta. -Zapoznały się z globusem i mapą świata, wzbogaciły swoją wiedzę o nazwy domów i ich mieszkańców, poznawały wygląd domów ludzi i zwierząt w różnych miejscach świata. -Swobodnie rozmawiały na temat domów zwierząt i ich mieszkańców. - Rozwijały mowę poprzez powtarzanie rymowanki, formułowanie pytań, udzielanie odpowiedzi oraz wypowiadanie się na temat zaobserwowanych przedmiotów. -Ćwiczyły spostrzegawczość, dobierały w pary obrazki przedstawiające domy i ich mieszkańców, rozwijały logiczne myślenie, m.in. poprzez rozwiązywanie zagadek. - Rozwijały sprawność manualną – rysowały po śladzie, wklejały właściwy obrazek, kolorowały według kodu, rysowały linię w labiryncie. -Swobodnie eksperymentowały – układały z patyczków różne domy, ścieżki: proste i zygzakowate. -Rozmawiały o charakterystycznych cechach późnej jesieni, czyli o tzw. szarudze jesiennej. Próbowały, mimo smutnego krajobrazu za oknem, dostrzec pozytywne cechy tej pory roku. -Poznały zasady dostosowania garderoby do warunków atmosferycznych. - Odczytywały znaki synoptycznie i zdają sobie sprawę ze znaczenia, jakie prognoza pogody odgrywa dla człowieka. -Poznały różne rodzaje termometrów. Obserwowały chmury: ich kolor, kształt, wielkość. -Wykonywały różne doświadczenia z wodą. Dowiedziały się, jak powstaje deszcz i jak wygląda schemat obiegu wody w przyrodzie. -Systematycznie doskonaliły swoje umiejętności matematyczne. Przygotowywały się do nauki czytania i pisania. -Brały udział w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych i zajęciach umuzykalniających. - Rozwiązywały zagadki: obrazkowe i słowne. - Rozpoznawały bohaterów bajek po opisie, odgadywały tytuły bajek przedstawianych za pomocą pantomimy. Odgrywały różne role teatralne. -Poznały również dni tygodnia.