Październik w oddziale przedszkolnym 5 – latków

Październik to bardzo kolorowy miesiąc. W tym czasie dzieci z oddziału przedszkolnego 5 –latków:
-Podziwiały piękno jesiennego krajobrazu, określały jego nastrój.
-Opisywały wygląd sadu jesienią.
-Rozpoznawały gatunki drzew po liściach i owocach i je nazywały.
- Określały kierunek i położenie przedmiotów w przestrzeni.
- Rozpoznawały i nazywały warzywa oraz wykonane z nich przetwory.
-Wyodrębniały części jadalne warzyw.


-Poznały walory żywieniowe warzyw. Wspólnie z maluszkami tworzyły zdrowe kanapki.
-Przygotowały samodzielnie sałatkę owocową.
-Układały rymy i zdrobnienia.
- Poznały regularności typu: dzień – noc, wiosna – lato – jesień – zima.
-Układały rytmy według podanego wzoru.
- Odgrywały scenki parateatralne, posługując się odpowiednio mimiką, mową, gestem i ruchem.
-Rozwijały umiejętności: konstrukcyjne, techniczne, plastyczne. Malowały, lepiły, wykonywały różne prace z materiału przyrodniczego.
- Systematycznie doskonaliły percepcję słuchową i wzrokową.
- Brały udział w zajęciach umuzykalniających, śpiewały i tańczyły, układały i wykonywały rytmy. Słuchały muzyki: poważnej i relaksacyjnej.
- Klasyfikowały, przeliczały i porównywały.
- Układały zdania, przeliczały wyrazy w zdaniu, rozwijały umiejętność dokonywania syntezy, czytały globalnie wyrazy.
- Rozwijały umiejętność współpracy w grupie rówieśniczej. Uczestniczyły w zabawach i grach zespołowych, które dawały im możliwość doświadczania wygranej i przegranej. Uczyły się panować nad swoimi emocjami.
-Uczyły się rozpoznawać drzewa (dąb, klon, jesion, olchę, kasztanowiec, jarzębinę) po charakterystycznych liściach.
-Poznawały skarby jesieni za pomocą wzroku, dotyku, węchu i smaku.
-Poznały rodzaje grzybów, których nie wolno zbierać i dowiedziały się, co by się stało, gdyby jednak spróbowały grzyba trującego.
- Rozmawiały o samodzielności. Poznawały siebie i swoje możliwości w tym zakresie. Zastanawiały się nad tym, co potrafią już robić samodzielnie, a jaką umiejętność muszą jeszcze ćwiczyć. Uczyły się poprawnego wykonywania czynności samoobsługowych, kształtowały nawyki higieniczne i kulturalne.
 -Wzbogacały słownictwo o nazwy części ciała i nazwy czynności.
- Poznawały różne zwierzęta – hodowane przez człowieka oraz żyjące dziko. Nauczyły się, jak należy się opiekować zwierzętami domowymi: psem, kotem i rybkami.
-Podczas różnego rodzaju zajęć poszerzały i uściślały swoje wiadomości na temat zmian zachodzących jesienią w przyrodzie, poznawały sposoby przygotowania się zwierząt do zimy.
-Intensywnie ćwiczyły sprawność swoich narządów mowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne: języka, warg i podniebienia oraz ćwiczenia ortofoniczne.
-Świętowały urodziny swoich rówieśników.
-Wspólnie ze starszymi kolegami odwiedziły płytę pamiątkową w pobliskim lesie .