Zabawy z matematyką

Zapraszam - twórzcie swoje wiersze o figurach, równaniach i ułamkach.
Najpiękniejsze zostaną zaprezentowane
na ściennej gazetce szkolnej oraz na stronach www z okazji  Dnia matematyki.



Kwadrat to dziwna figura,
Bo nie wiadomo, gdzie dół a gdzie góra.
Do góry głową, czy na dół głową
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty, ma równe boki,
Tak samo długi jest, jak szeroki
A kto nie wierzy, to niech sam zmierzy.


Cztery kąty, cztery boki taką samą miarę mają
Takie cechy są kwadratu.. własnie tak go nazywają.
Nawet głąb zna kwadratu pole
Bok do kwadratu i szóstka w szkole!

Prostokąt
Jak tabliczka czekolady
cztery boki mam, a kąty?
Nie uwierzysz, wszystkie proste!
Bo ja jestem prostokątem.

Romb podobny do kwadrata,
Powie o tym każdy tata.
Gdy obliczasz jego pole
Mierzysz przekątne z mozołem
Mnożysz przekątne i dzielisz przez dwa,
A obwód  gdy dodasz 4 boki i gra.

Nie potrzeba ryku trąb,
aby wiedzieć co to romb.
Wiedzą wszyscy ludzie prości,
romb boki jednakowej ma długości.
I to jeszcze mają w głowie,
że przekątne rombu przecinają się w połowie.

Jestem sobie rombik mały,
moje kąty zwariowały.
Dwa rozwarte są, dwa ostre!
Ale boki wszystkie równe,
To jest moje znamię główne.

Równoległobok
Jestem synem czworokąta,
rozpoznacie mnie po kątach.
Parami się ułożyły,
a dwa z nich się zaostrzyły.
Popatrzcie na moje boki
równoległe są parami.
Jestem równoległobokiem,
chcę się zaprzyjaźnić z Wami.

Trapez
Prostokątne ma podstawy,
To jest taki daszek klawy
Jego pole obliczysz raz dwa!
(a+b) * h dzielone na 2!

Trójkąt
Trzymają po trzy boki,
i mają po trzy kąty
i co to za figury
no właśnie - to trójkąty.
gdy pole złożysz
podstawę i wysokość mnożysz
i dzielisz przez 2, a wynik podajesz w ha.
Lub pomnóż podstawę przez pół wysokości,
A pole trójkąta w twej głowie zagości.

O polach pięciokąta, sześciokąta i innych wielokątów
Wszystkie inne wielokąty
Trzeba dzielić na trójkąty!
Prostokąty, albo romby
by nie robić z siebie trąby.

źródło: 


Matematyczna bajka dla starszych uczniów - uczniów liceów i studentów