Wyniki drugiego próbnego sprawdzianu szóstoklasisty

Zaplanowano przeprowadzenie pięciu próbnych sprawdzianów szóstoklasisty w roku szkolnym 2013/14. Do tej pory przeprowadzono 2 testy spośród pięciu. Wydarzenia te miały miejsce w październiku i listopadzie. Testy swym zasięgiem obejmują Polskę i są opracowywane przez wydawnictwa pedagogiczne. Wyniki drugiego spośród nich publikuję poniżej, porównując wyniki szkoły z wynikami ogólnokrajowymi. Dla lepszego zinterpretowania przedstawionych tu informacji podam, że do projektów nie przystępują wszystkie szkoły. Badania nie są prowadzone poprzez dobór populacji w celu uzyskania miarodajnych wyników. (Firmy prowadzące badania nie robią ich w sposób reprezentatywny dla społeczeństwa polskiego - tu dla szóstoklasistów). Swoje wyniki opierają zaś na przesłanych im za pośrednictwem internetu danych od nauczycieli. Słowem: wyniki badania dla kraju mogą być mylące (zawyżone). Ponadto niewłaściwa jest interpretacja wyników z przedmiotów.
Średni wynik szkoły
18,00 pkt
Średnia punktów w kraju
20,73 pkt

Średnia punktów szkoły jest niższa od średniej punktów w kraju. 22% szkół w kraju ma średnią punktów taką jak nasza szkoła lub niższą. Wynik  szkoły jest niski w skali kraju.

Mocne strony
ObszarOpis
Wymagania ogólne3.5. odnajduje informację podaną w tekście
5.4. formułuje problem i główną myśl tekstu
Wymagania szczegółowe12.8. Uczeń rozpoznaje w tekście literackim porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy i objaśnia ich rolę
8.2. Uczeń rozpoznaje walce, stożki i kule 
Standardy2. Pisanie
1. Czytanie
Umiejętności1.3. Uczeń rozumie znaczenie podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach
1.1. Uczeń odczytuje różne teksty kultury, rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenie dosłowne i odkrywa sensy przenośne
PrzedmiotyJęzyk polski

Słabe strony
ObszarOpis
Wymagania ogólne4.12. używa poprawnie znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, cudzysłowu, dwukropka, nawiasu, znaku wykrzyknienia
4. Rozwiązywanie zadań dotyczących sytuacji praktycznych, prowadzących do obliczeń arytmetycznych, zastosowania wzoru lub rozwiązania łatwego równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
Wymagania szczegółowe6.2-1. Uczeń odczytuje i interpretuje dane przedstawione graficznie
3.7. Uczeń używa poprawnie znaków interpunkcyjnych
Standardy3. Rozumowanie
5. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
Umiejętności3.9. Uczeń analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność
3.5. Uczeń opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu
PrzedmiotyMatematyka
Program naprawczy 
Zalecane skupienie uwagi na zadaniach utrwalających i rozwijających te umiejętności, które są mocną stroną uczniów szkoły. 
Zalecane poświęcenie uwagi i czasu wymaganiom, które w szkole nie zostały dostatecznie opanowane.

  1. Warto sprawdzić, które zadania nie sprawiły uczniom trudności i wskazać ile już umieją!
  2. Koniecznie trzeba sprawdzić, które zadania były za trudne. Dlaczego? Czy już uczniowie wiedzą, jak te zadania rozwiązać?
  3. Czy uczniowie znają metody pracy z zadaniami testowymi? 
  4. Konieczne jest indywidualizowanie pracy z uczniami, dążąc do poszerzenia grupy uczniów osiągających wysokie wyniki (mających potencjał, który można rozwinąć w dalszej nauce) i zmniejszenia grupy uczniów z niskimi wynikami (zagrożonych niepowodzeniem w dalszej nauce)