Klasa trzecia uczestniczy w ogólnopolskim teście kompetencji

22 maja uczniowie klas trzecich przystąpili do Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów – OBUT 2012. Do tego badania przystąpili także uczniowie naszej szkoły. Celem Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów jest pozyskanie dodatkowych informacji o poziomie wiadomości i umiejętności trzecioklasistów oraz materiałów do doskonalenia codziennej pracy nauczycieli.  Cel ten został zrealizowany przez:

  1. rozwiązanie przez uczniów testów z języka polskiego i z matematyki -  czyli profesjonalnych narzędzi, pozwalających uczniom na zaprezentowanie umiejętności zdobywanych podczas codziennej nauki    w szkole, na zastosowanie posiadanej wiedzy w sytuacjach nietypowych oraz na wykazanie się dodatkowymi umiejętnościami;
  2. pozyskanie raportów na temat osiągnięć poszczególnych uczniów, klas i  szkoły - wnioskowanie        o problemach z opanowaniem wiedzy w poszczególnych obszarach przez uczniów oraz o ich szczególnych predyspozycjach i możliwościach a także dokonywanie porównań wyników w obrębie szkół o podobnej lokalizacji, czy wszystkich szkół biorących udział w badaniu;
  3. pozyskanie ogólnopolskiego raportu zawierającego opis wyników badanej populacji trzecioklasistów oraz wskazania, jak interpretować wyniki uczniów, klas i szkół i jak wykorzystywać je w planowaniu pracy dydaktycznej;
  4. pozyskanie po trzech latach kalkulatora EWD, który umożliwi zestawienie wyników badania trzecioklasistów z ich wynikami ze sprawdzianu -  pozwoli on dyrektorom szkoły na policzenie Edukacyjnej Wartości Dodanej, czyli efektywności pracy  w klasach 4-6 dla swojej szkoły.
Badanie odbędzie się 22 maja 2012 r. 


Testy OBUT badają umiejętności z Podstawy programowej kształcenia ogólnego, m.in.:
  • zapisane w celach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, np. zdobycie przez ucznia umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
  • wymienione jako najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej:
    • czytanie  – rozumiane zarówno jako prosta czynność oraz jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów (…),
    • myślenie matematyczne –  umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki       w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych,
    • umiejętność komunikowania się w języku ojczystym (…), zarówno w mowie, jak i w piśmie;
  • wymienione jako treści nauczania edukacji polonistycznej i edukacji matematycznej na I etapie kształcenia.